The People's Painting
Kun je een schilderij maken op basis van democratische principes? De twee Russische avant-garde kunstenaars Vitaly Komar en Alex Melamid dachten van wel en maakten een reis door Engeland om te kijken wat het resultaat zou worden. Ze stelden een groot aantal Britten vragen als: Moet een schilderij de omvang hebben van een boek, van een wasmachine of van een auto? Wat is uw favoriete kleur? Iedereen kreeg dezelfde vragen voorgeschoteld, van mijnwerkers en huisvrouwen tot modeontwerpers en heksen. Alle antwoorden werden statistisch verwerkt en op basis daarvan creëerden de twee in New York woonachtige kunstenaars een schilderij, met veel blauw- en groentinten, met heuvels en een meertje erop en een kleine afbeelding van Winston Churchill. Het zegt iets over de Engelse smaak, maar of het ook kunst is, daarover verschillen de meningen. In ieder geval levert het experiment een verrassend en satirisch portret op van de Britse samenleving.