Guerra
Pippo Delbono, de Italiaanse goeroe van het moderne theater, weet met zijn voorstellingen altijd ophef te creëren. Zijn stukken zijn een mengeling van theater, dans, rauwe werkelijkheid, improvisatie en poëzie. Delbono’s gezelschap bestaat uit mensen van allerlei pluimage, van professionele acteurs tot zwervers en gehandicapten. Vast lid van het gezelschap is Bobó, een doofstomme man die 45 jaar in een inrichting opgesloten zat voordat Delbono hem in huis nam. Met het politiek geladen stuk Guerra (oorlog) reisde de Compagnia Pippo Delbono naar Bethlehem, Jeruzalem, Ramallah, Haifa en Nazareth. De tour vormde de inspiratie voor Delbono’s eerste documentaire, een zorgvuldig in beeld gebrachte, poëtische reflectie op het leven in Israël en Palestina, doorsneden met opnamen van het theaterstuk en Delbono’s bijzondere hoofdrolspelers. De schaarse teksten zijn afkomstig uit Delbono’s theaterstukken Guerra, Esodo en La rabbia – de laatste een eerbetoon aan schrijver-cineast Pier Paolo Pasolini.