Femmes de fleury
Fleury M‚rogris is een van de grootste vrouwengevangenissen van Europa. Jaarlijks komen zo'n drieduizend vrouwen hier hun straf uitzitten. Tachtig procent van de vrouwen is verslaafd aan verdovende middelen, zestig procent is recidivist en vijfenveertig procent HIV-positief. Het verleden van de meesten van hen bestaat uit verkrachting, verslaving en prostitutie. De film toont voor de filmkijker vertrouwde beelden van dichtslaande deuren waarachter geschreeuw klinkt en bewakers die met holle stap door lange gangen lopen. Toch geeft femmes de Fleury zeker geen clich‚-beeld van het leven in de gevangenis. Het beleid in Fleury M‚rogris is er zoveel mogelijk op gericht om de vrouwen bij hun terugkeer naar de maatschappij te ondersteunen. Veel vrouwen zijn echter bang voor het leven dat hen buiten de gevangenismuren wacht. Vaak zijn ze enkele weken na hun vrijlating weer verslaafd en in hun oude levensstijl terug gevallen.