Demonstration
Op 29 maart 2012 was Spanje het toneel van massale stakingen tegen de vergaande bezuinigingsplannen van de regering. In het centrum van Barcelona lopen de protesten uit de hand en moet er een grote politiemacht gewapend met rubber kogels aan te pas komen om de menigte te bedwingen. Overal lopen mensen te hoop, er wordt brand gesticht en winkels en kantoren gaan dicht. Opmerkelijk genoeg blijven de deuren van het gebouw van de Opera, waar die dag van Léon Minkus staat geprogrammeerd, open. Op deze dag gaan 32 filmstudenten van de opleiding Master of Creative Documentary aan de Pompeu Fabra Universiteit samen met de Russische documentairemaker Victor Kossakovsky de straat op met hun camera’s om gezamenlijk een film te maken die de gebeurtenissen van die dag documenteert. Het wordt een ‘filmballet’, met als belangrijkste ingrediënt de beelden van de straten en pleinen vanuit diverse invalshoeken, met daarnaast beelden van een oude man (een bevlogen activist) en een vrouw die in een zaal naar de beelden kijken. De beelden op straat worden omlijst met de muziek van Minkus en voor een groot deel ontdaan van het directe geluid, wat een vervreemdend effect geeft.