The Secret Life of Uri Geller - Psychic Spy?
De grote mentalist Uri Geller kennen we vooral van het lepels buigen en gedachtenlezen. Maar de van oorsprong Israëlische showman laat af en toe iets vallen over spionage, contacten met de CIA en geheime missies. Is zijn rol van de grote entertainer eigenlijk een dekmantel voor iets heel anders? Is Uri Geller een paragnostische spion? Beweringen van Geller worden in deze documentaire getoetst in interviews met door de mentalist genoemde betrokkenen, en dat zijn niet de eerste de besten. Mensen als de Israëlische premier Netanyahu, astronaut Edgar Mitchell (piloot van de Apollo 14), diverse wetenschappers van het Stanford Research Instituut en voormalig CIA-medewerkers vertellen over hun ontmoeting en belevenissen met Geller. De maker begint de zoektocht naar Gellers identiteit in de jaren zestig en voert archiefbeelden op voor bijna alle sterke verhalen die Geller opdist, begeleid door toepasselijke filmmuziek of popliedjes uit die tijd. Tijdens interviews horen we de regisseur soms lachen, maar zijn film blijft zonder oordeel – hoe bizar het ook wordt. "Ik ben dol op het mysterie er omheen. Eén stap voor op de waarheid, dat is Uri Geller", zegt de mentalist dan ook treffend over hoe hij zichzelf het liefst ziet.