The Colonial Misunderstanding
Documentairemaker Jean-Marie Teno legt aan de hand van de geschiedenis van de Europese missionarissen en kolonisten in Afrika de complexe en problematische relatie tussen Europa en het Afrikaanse continent bloot. Christelijke evangelisten gingen het kolonialisme voor en legden daarmee de basis voor de Europese overheersing van Afrika. Teno neemt de honderdjarige herdenking van de genocide op het Herero-volk in Namibië als leidraad in dit historische essay. Het laat zien hoe het kolonialisme Afrikaanse geloven en sociale structuren verwoestte en die verving door Europese, als enige acceptabele weg naar modernisering. Of, zoals professor F. Kangué Ewané zegt: "Ik kan de westerlingen vergeven voor het stelen van mijn land, maar niet voor het stelen van mijn geest en ziel.” Aan de hand van historische documenten en interviews met geschiedkundigen laat de filmmaker zien hoe Duitse missionarissen het christendom – en daarmee de Europese cultuur en overheersing – naar de ‘heidenen’ brachten. Om daadwerkelijk een verandering teweeg te brengen in Afrika, betoogt Teno, is het noodzakelijk dat Europa allereerst haar misstappen onder ogen ziet.