In Jackson Heights
In de buurt Jackson Heights in de New Yorkse wijk Queens wonen immigranten van honderden nationaliteiten in relatieve harmonie samen. Loop een schoonheidssalon binnen en je staat in India; betreed het buurtcentrum en hoor vluchtverhalen van Mexicaanse immigranten. De buurt huisvest een scala aan minderheidsgroeperingen: van Krishna’s tot transseksuelen, van gehoofddoekte kinderen die de Koran bestuderen tot Joodse bejaarden die de Holocaust herdenken. Intussen maken lokale ondernemers zich zorgen over de toekomst van de wijk: misschien wordt Jackson Heights, op twintig metrominuten van Manhattan, straks ook overgenomen door hipsters – zoals eerder in Brooklyn is gebeurd – en worden de huren onbetaalbaar door de dreigende komst van grote winkelketens. Na eerdere films over grote instellingen als een ziekenhuis, een gevangenis en een balletgezelschap richt gelauwerd filmmaker Frederick Wiseman zijn camera op de verschillende kleine subculturen in de New Yorkse buurt. Hij neemt de kijker mee naar een halalslagerij, een nagelstudio, een hondentrimsalon, een buikdansles en bijeenkomsten in het buurtcentrum. Daar filmt hij zonder commentaar, op zijn kenmerkende “vlieg op de muur”-manier, de uiteenlopende bezigheden van de bewoners van Jackson Heights. Hoe verschillend zij ook zijn, samen zetten ze zich in voor het behoud van hun geliefde buurt en binden de strijd aan tegen dreigende huurverhogingen.