Václav Havel - ein böhemisches Märchen
In januari 1989 werd de schrijver en filosoof Václav Havel door de Tsjechische autoriteiten gevangen gezet als vijand van de staat. In december van datzelfde jaar werd hij president van Tsjechoslowakije. In deze film leren we Havel kennen door de ogen van een student psychologie, die 's nachts als bewaker in de gevangenis van Plzen-Bory werkt. Tijdens de lange nachtelijke uren bestudeert hij de beroemdste gevangene in deze oudste gevangenis van Tsjechië, Havel, die hier tussen 1979 en 1983 verbleef. De student is niet primair geïnteresseerd in de staatsman en politicus Havel, maar in de mens daarachter. Havels brieven aan zijn vrouw Olga geven belangrijke aanwijzingen over zijn persoonlijkheid. Havels eigen medewerking aan deze film werpt een bijzodner licht op zijn fascinerende veelzijdigheid.