Töngö sondi
Voor de korte animatiefilm Töngö sondi liet de Surinaamse regisseur Ruben Cabenda zich onder meer inspireren door het verhaal van de toren van Babel. Kronkelende tongen vormen een toren, rukken ledematen los, kruipen uit monden, worden vertrapt. Een man verliest zijn tong, die met een vork wordt opgegeten, een andere tong probeert tevergeefs terug te keren naar een mond.
De surrealistische animatie, gepresenteerd binnen een immersieve installatie, verbeeldt op even intense als minimalistische wijze de innige verstrengeling van taal en identiteit, onderdrukking en de erfenis van kolonialisme. De titel Töngö sondi komt uit het Saramaccaans en kun je vertalen als ‘dingen over een tong’, waarbij de tong verwijst naar taal. De Saramaccaners zijn een van de zes Marron-volkeren in Suriname, afstammelingen van tot slaaf gemaakten die oorspronkelijk uit West- en Centraal-Afrika kwamen.
Cabenda, opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie, toont hoe taal niet alleen een middel van communicatie is, maar ook een drager van geschiedenis, cultuur en identiteit.