Wintopia
De Canadese filmmaker Peter Wintonick, met wie IDFA decennialang een innige band onderhield, was een harde werker die bovendien vaak van huis was om festivals over de hele wereld te bezoeken. In 2013 overleed hij na een kort ziekbed, zestig jaar oud. Zijn dochter Mira blijft over met een heleboel vragen en een doos vol met videomateriaal dat Peter maakte voor het project Utopia. Ze neemt zich voor om uit te zoeken wat voor film haar vader voor ogen had, en deze voor hem af te maken.
Het resultaat is een fascinerende collage van beelden uit de Utopia-verzameling, homemovies uit het familiearchief, fragmenten uit eerdere films en telefoongesprekken met collega’s en gezinsleden, begeleid door een voice-over waarin Mira de kijker deelgenoot maakt van haar zoektocht. Deze elementen samen vormen het verhaal van een rouwproces, een poging van een dochter om haar te jong gestorven vader te doorgronden en een eerbetoon aan een onrustige en originele geest op zoek naar een ideale wereld.