Soy Cuba
De regisseur van Soy Cuba, Michail Kalatozov (1903- 1973), is beter bekend van ALS DE KRAANVOGELS OVERVLIEGEN (1957). Die film was de voornaamste cinematografische expressie van de culturele dooi in de Sovjet-Unie aan het eind van de jaren vijftig en het is Soy Cuba aan te zien dat de makers meenden dat zij zich opnieuw artistieke vrijheden konden veroorloven. Soy Cuba was bovendien een nachtmerrie voor de communistische censor: de kapitalistische verdorvenheid zou de Sovjet-bioscoopganger heel wat meer hebben aangesproken dan de revolutionaire heraldiek. En bovendien bevat de film anti-Sovjetmuziek: jazz en rock'n'roll. Soy Cuba verdween, nauwelijks vertoond, in het archief. In 1992 heeft de Amerikaanse regisseur Martin Scorsese dit meesterwerk herontdekt en laten restaureren.