Kusunda
Ongeveer de helft van de talen die worden gesproken in de wereld, zijn bedreigd. Maar het fenomeen is niet onherroepelijk. Deze VR-ervaring maakt je deelgenoot van de pogingen om één zo’n taal opnieuw tot leven te wekken: het Kusunda, gesproken door de gelijknamige bevolkingsgroep in Nepal. Die telt nog slechts zo’n 150 leden, van wie velen de taal al niet meer spreken. Met het verdwijnen van de nomadische levensstijl die de Kusunda van oudsher hadden, is ook hun taal langzaam maar zeker in onbruik geraakt.
In doelbewust rafelige 3D-scans en animaties voert de VR je mee naar een klein Nepalees dorpje waar je de co-creatoren van deze ervaring ontmoet: de 86 jaar oude sjamaan Lil Bahadur, die in zijn jeugd Kusunda sprak maar de taal vergat, en diens 15-jarige kleindochter Hima, die zich nu inzet voor het voortbestaan ervan. Door je eigen stem te gebruiken draag je zelf ook een steentje bij.