Black Mambas
Geduldig opgebouwd, beschouwend portret van drie leden van de Black Mambas. Deze ambitieuze Zuid-Afrikaanse vrouwen beschermen de ‘Big Five’ van het Krugerpark tegen stroperij. Een droombaan, zo lijkt het, bedoeld om vrouwen in hun kracht te zetten. Maar in hoeverre zijn zij voor de organisatie – aangevoerd door witte, voornamelijk mannelijke landgenoten – in de eerste plaats een marketinginstrument?
De oprichter van de Black Mambas prijst de economische impuls die van toerisme uitgaat, maar zijn werkneemsters weten uit ervaring dat de gemeenschappen rondom het park niet meeprofiteren. Als bij hen thuis wordt gefilmd, blijkt dat de mannen in hun familie geen werk kunnen vinden; de druk op de schouders van de vrouwen is enorm.
Stukje bij beetje ontstaat in deze onder meer op CPH:DOX bekroonde film een complex beeld van de schaduwkanten van natuurbehoud. Naast de drie vrouwen, met elk een eigen kijk op hun positie, komt ook een door honger gedreven stroper aan het woord. Intussen vat de oprichter de ambivalentie van zijn onderneming treffend samen in de observatie dat het Krugerpark het laatste bastion is van het oude koloniale denken.