Project Crossroads
In juli 1946 voerden de Verenigde Staten de eerste twee atoomproeven bij het Bikini-atol uit. Deze film behoort tot de officiële verslaglegging van die operatie, bedoeld om vast te stellen aan welke krachten gevechtsmaterieel en troepen precies werden blootgesteld in het zojuist aangebroken tijdperk van nucleaire oorlogsvoering.
De archieffilm toont een vloot afgeschreven oorlogsschepen die op verschillende afstanden van het geplande doel zijn opgesteld, met alles wat normaliter aan boord aanwezig is, van voedselvoorraden tot tanks. Geiten, varkens en muizen nemen de plaats in van de bemanning. Op veilige afstand heeft zich een grote persdelegatie verzameld om getuige te zijn van dit historische moment. Koning Juda – die volgens de commentaarstem “onzelfzuchtig zijn eiland ter beschikking stelde” – wordt door bevelhebber Blandy onthaald op een primeur: voor het eerst wordt een atoombom onder water tot ontploffing gebracht.
Een dag na die tweede proef eindigt dit officiële verslag; het probleem van radioactieve fall-out moest toen nog aan het licht komen. Als gevolg van deze en volgende experimenten zouden de bewoners van Bikini nooit meer veilig terugkeren naar hun geboortegrond.