A Man Aside
In de documentaire Un hombre aparte wordt vrij genadeloos de aftakeling in beeld gebracht van een man die altijd een rotsvast geloof in zichzelf had en, tegen beter weten in, nog steeds heeft. De filmmakers sparen het onderwerp van hun film niet. Ze voeren zelfs een extra personage in de film op om hoofdpersonage Ricardo Liaño expliciet met diens eenzaamheid, armoede en verval te confronteren. Liaño weigert echter voor de camera toe te geven dat zijn kijk op de werkelijkheid vertekend is. Fanatiek timmert hij aan de weg om de First Worldwide Anti-drug Campaign op te starten voor kinderen van vijf tot zestien jaar. Hij, de Spaanse immigrant in Chili van het type ‘twaalf ambachten, dertien ongelukken’, is er ook nu nog vast van overtuigd dat hij voor de derde keer in zijn leven miljonair zal worden. ‘Miljonair in dollars! Ik ben nog sappig als een citroen, als een sinaasappel.’ Vanaf het begin van de film is echter duidelijk dat Ricardo niet veel meer van het leven te verwachten heeft. Door zijn onmogelijke gedrag heeft hij iedereen van zich vervreemd, inclusief zijn eigen familie. De man terzijde eindigt dan ook eenzaam in het donker voor de televisie.