Philips Radio
Ivens' eerste geluidsfilm was een film in opdracht van NV Philips Radio over het fabricageproces van radio's in de Philipsfabrieken. Het documentaire-icoon was vastbesloten alle clichés van de industriële reclamefilm te vermijden. In plaats van een heldhaftige filmparade van alle afdelingen laat hij de arbeidsomstandigheden in een moderne gemechaniseerde fabriek zien en filmt bovendien stap voor stap het ontstaan van de radio-onderdelen. Philips stelde uiteraard grenzen aan de sociale inhoud van de film. Ivens probeerde zijn onvrede daarover, hoewel hij Philips' standpunt wel begreep, te compenseren door een grote technische perfectie na te streven. Hij benutte elke nuance van de glazen en metalen oppervlakken in de fabriek en stileerde zijn camerabewegingen in hoge mate. Die sensuele nadruk deed de Parijse critici een alternatieve titel aan de film toekennen: 'Symphonie Industrielle'.