Guerrilla Grannies - How to Live in This World
Tien jaar lang riskeerden drie 'guerrilla girls' in Mozambique hun levens in de strijd voor vrijheid en het recht op zelfbeschikking na vijfhonderd jaar Portugese overheersing. Geraakt door beelden van Monica, Amelia en Maria in een BBC-film over deze bevrijdingsoorlog, besloot Ike Bertels de vrouwen op te zoeken en opnieuw te filmen. Hebben de idealen van de revolutie destijds bijdragen aan een vrij Mozambique, dat zichzelf helemaal moest uitvinden? Al tweemaal eerder berichtte Bertels over de realiteit van haar drie vriendinnen in het jonge Mozambique, en nu maakte ze haar derde film met deze sterkte vrouwen. Hoe gaan haar 'guerrilla grannies' om met een veranderende wereld, waarin hun kinderen en kleinkinderen grond onder de voeten moeten zien te krijgen? Hoe ga je als grootmoeder om met het oude vuur van de revolutie in een geglobaliseerde wereld?