The Love We Make
Op 11 september 2001 zat Paul McCartney in New York in een vliegtuig, klaar om op te stijgen. Door de aanslagen op het WTC maakte de piloot rechtsomkeert; vanuit het raam konden de passagiers de torens zien branden. In een interview vertelt ex-Beatle McCartney over zijn eerste reactie: "Net als iedereen wilde ik iets doen. Maar ik ben geen brandweerman, ik ben geen reddingswerker, dus het had geen zin ernaartoe te gaan. Ik moest iets anders bedenken." Het werd het Concert for New York, gehouden in oktober 2001: een grootschalig benefietconcert voor de reddingswerkers die nog altijd bezig waren het puin te ruimen en een eerbetoon aan hun gevallen broeders. De legendarische documentairemaker Albert Maysles, die The Beatles al in 1964 voor hun eerste bezoek aan Amerika portretteerde, volgt McCartney tijdens de aanloop naar het concert in zijn gebruikelijke bescheiden stijl. We zien McCartney in de oefenruimte met zijn band, tijdens interviews ter promotie van het evenement, en achter de schermen tijdens het concert, waar bekendheden als Jim Carrey en Bill Clinton zijn kleedkamer aandoen. Maysles' grofkorrelige zwart-witmateriaal wordt doorsneden met kleurenbeelden van het concert. Hoewel onduidelijk is waarom het materiaal tien jaar op de plank bleef liggen, is het passend dat het nu, bij de tiende gedenkdag van de aanslagen, uitgebracht wordt: het is een bescheiden symbool van de hoop die in die eerste weken na de aanslagen naast de angst en woede bestond.