Coming Out Under Fire
Het Amerikaanse leger haat homo's. Vorig jaar werd dat nog eens bevestigd toen president Clinton probeerde om een einde te maken aan discriminatie naar seksuele geaardheid binnen het leger. Met succes wist de militaire lobby zowel de politiek als de publieke opinie te mobiliseren: Clinton moest genoegen nemen met een compromis dat in de praktijk niets aan de situatie heeft veranderd. De militaire homofobie komt niet uit de lucht vallen. Al tijdens de Tweede Wereldoorlog was homoseksualiteit ondenkbaar binnen het leger. Wie er toch voor uitkwam, werd betiteld als 'geestesziek' of 'seks pervert' en als 'ongewenst' naar huis gestuurd. Systematische vervolging moest het leger zien te zuiveren van homoseksueel personeel. Negen veteranen, mannen en vrouwen, vertellen over hun ervaringen: stiekeme solidariteit en veel lol, maar ook angst voor ontdekking en onderling verraad. De interviews worden aangevuld met zeldzame archiefbeelden van medische onderzoeken, psychiatrische sessies en opvoedkundige lezingen over seksualiteit.