Rudyland
De openingstitels laten over de bedoeling van de makers geen misverstand bestaan: wordt geschreven met onmiskenbare Disney-letters. De opening van een Disney-winkel in de door drugshandel en prostitutie verpauperde buurt rond Times Square was een persoonlijke overwinning voor de New-Yorkse burgemeester Rudy Giuliani. De Republikein Giuliani wordt door voor- en tegenstanders geprezen vanwege de daling van de criminaliteit in New York. Na zijn eerste termijn werd hij met grote meerderheid herkozen. RUDYLAND richt zich op de keerzijde van zijn beleid in de Lower East Side, traditioneel een verzamelplaats van immigranten en vrijbuiters als krakers en kunstenaars. Niet alleen de misdaad, maar ook daklozenopvang en culturele vrijplaatsen staan onder druk. ‘De visuele kunsten verkondigen geen ideeën’, aldus Giuliani. Dus vormde de vrijheid van meningsuiting geen beletsel om de subsidie van het Brooklyn Museum in te trekken na een volgens Giuliani shockerende tentoonstelling. Giuliani haalde ook wereldwijd de kranten door zijn onvoorwaardelijke steun aan de New-Yorkse politie, die een ongewapende Afrikaanse immigrant voor zijn eigen huis met 41 kogels neerschoot. ‘Hij is zeker geen Adolf Hitler’, zegt Giuliani’s voorganger Edward Koch, ‘maar hij is wel Joe McCarthy.’ Giuliani’s invloed reikt verder dan alleen New York. Zijn -beleid wordt ook in Nederland besproken. RUDYLAND is daarom niet alleen een impressionistisch portret van New York onder Giuliani, gemaakt met de vaart en veelheid aan stijlen die de stad eigen zijn, maar ook een confronterende politieke documentaire over het spanningsveld tussen vrijheid en veiligheid in een multiculturele wereldstad.