Seasons of the Year
Smeltwater stroomt als een wild kolkende rivier de helling af. Silhouetten knokken met man en macht tegen het wassende water, om niet te worden verzwolgen. Uitgestrekte wolkenluchten schuiven in rap tempo over dit Armeense berglandschap.
In zijn laatste samenwerking met cameraman Mikhail Vartanov filmt Artavazd Pelechian een teruggetrokken boerengemeenschap, in haar niet-aflatende strijd tegen de elementen. In het voorjaar trekken de herders met hun kuddes de bergen in. Aan het eind van de zomer oogsten ze het hooi – een stoffige lawine van hooibalen. In de winter rollen ze zelf door de sneeuw, de schapen in hun greep. Begeleid door Vivaldi’s De vier jaargetijden voeren deze bergbewoners een staaltje pure overlevingskunst op.
Dit is de mens, gevangen in een brute, maar ook beeldschone existentie. Pelechian en Vartanov tillen het, met een melodisch ritme van camera, montage en lyrische muziek, naar een heuse symfonie. De symfonie van ons bestaan.