We Were Rebels
In november 1990 kreeg Agel als tienjarig jongetje voor het eerst een AK-47 in handen. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig werd hij opgeleid tot vechtmachine in de strijd voor een onafhankelijk Zuid-Soedan. Hij verloor talloze vrienden en familieleden. Na zijn tijd als kindsoldaat belandde Agel via Kenia in Australië, en nu is hij als vrij man weer terug in het sinds 2011 onafhankelijke Zuid-Soedan. Als aanvoerder van het nationale basketbalteam ziet hij hoe de broze democratie van het jongste land ter wereld wordt weerspiegeld in zijn team. Zo leidt tijdens de eerste wedstrijd tegen Oeganda de veelheid aan coaches langs de kant tot een komische maar veelzeggende verwarring over verantwoordelijkheden binnen het team. Filmmakers Katharina von Schroeder en Florian Schewe volgden Agel twee jaar: vanaf de onafhankelijkheid tot de manifestatie van nieuwe spanningen in het land. We zien Agel als basketballer en als oprichter van een ngo waarmee hij afgelegen gebieden van schoon drinkwater wil voorzien. Hij is voortdurend onderweg, rijdend door de modder in een land zonder infrastructuur. Ondertussen maakt hij de kijker deel van zijn duidelijke toekomstvisie voor het getraumatiseerde land. Maar de spanningen tussen verschillende etnische groepen bespoedigen het proces niet. Pakt Agel voor het eerst sinds zijn tijd als kindsoldaat de wapens weer op?