We
Waarom worden we geraakt door de blik in iemands ogen? Wanneer verliest een starende blik zijn onschuld? Kunnen blikken doden? Dit zijn de vragen die Peter Lataster en Petra Lataster-Czisch oproepen met hun found footage-film, gemaakt in opdracht van het instituut Beeld en Geluid in Hilversum. In het audiovisuele archief van de Nederlandse omroepen zochten ze naar heel divers beeldmateriaal, waarbij de blik centraal kwam te staan. Sommige beelden zijn onschuldig: de blik die de vader werpt op zijn pasgeboren kind, mensen die naar een zonsverduistering kijken, een uitdagend revuemeisje, Karel Appel die het canvas bekijkt. Maar langzaam sijpelen er minder onschuldige beelden in de compilatie door: blanken die de neus meten van een Afrikaanse stam, Nederlanders die de Hitlergroet brengen, de doodsangst van de arresteerde Nicolae en Elena Ceauçescu, en uitgemergelde Afrikaanse kinderen tijdens een volksverhuizing. Zonder vooropgezet plan kozen de filmmakers materiaal dat hen nieuwsgierig maakte en hen aangreep. Vervolgens keken ze hoe de puzzelstukken in elkaar pasten. Hun werkwijze is geïnspireerd door de manier waarop de danser en choreograaf Merce Cunningham zijn voorstellingen componeerde. Het toeval werd uitgenodigd mee te monteren en de eigenaardigheden van het oorspronkelijke materiaal stuurden de inhoud van de film.