The Burrows
Het openingsbeeld is al bijzonder. Gezien vanuit een graftombe in aanbouw zien we een aantal mensen aan het werk, of rustig toekijkend met een beker thee of een kind op schoot. Filmmaker Sanshou Hu stelt ze aan ons voor. Hij is er zelf ook bij. In zijn geboorteplaats bouwen hij en zijn familie volgens een oude traditie een tombe voor zijn grootouders.
Dit zorgvuldig gecomponeerde dorpsportret bestaat grotendeels uit een aantal vaste elementen. Beelden van het werk, vaak in wijde kaders, worden afgewisseld met argeloze gesprekken van de werkers, van alledaags tot soms heel persoonlijk, een herinnering aan Mao of een fantasie over reizen naar de maan. Op de achtergrond klinken van tijd tot tijd instructies van de overheid in verband met de uitbraak van Covid-19. In voice-over vertelt de maker zijn herinneringen en dromen.
Kalm maar welsprekend ontvouwt zich zo niet alleen een beeld van China zoals we dat maar weinig zien, maar ook een meditatie over het bestaan. De film werd gemaakt in samenwerking met het Folk Memory Project, een initiatief met als doel herinneringen aan de hongersnood van 1959-1961 vast te leggen.