On Football
Filmmaker Sergio Oksman en zijn vader Simão hebben elkaar al twintig jaar niet gezien. Aan de vooravond van het WK voetbal in Brazilië keert Oksman terug naar zijn geboortestad São Paolo. Hij is van plan om het toernooi samen met zijn vader te volgen. Samen voetbal kijken, net als vroeger. volgt de twee mannen en hun WK. Hoe ze voetbal kijken (op het werk, in een parkeergarage, in een bar), en hun verwoede pogingen om de verloren tijd in te halen. Het contact tussen vader en zoon verloopt moeizaam. Eigenlijk kunnen ze alleen goed praten als het over voetbal gaat. Ze reconstrueren hun verleden aan de hand van wedstrijden, spelers en doelpunten. Tijdens de wedstrijd Duitsland-Portugal kijken ze oude familiefilms, onder meer van de ouderlijke bruiloft. Door de strak gekadreerde shots en vaste camerastandpunten creëert Oksman een schouwtoneel waarin vader en zoon ieder hun rol spelen. Maar hoe stellig hij de film ook regisseerde, zijn vader én de realiteit blijken weerbarstiger dan gedacht. Het resulteert in een ontroerende en schurende vertelling over het verglijden van de tijd, waarin een oude man zich realiseert hoe laat het is.