Too Black to Be French?
Filmmaker Isabelle Boni-Claverie realiseerde zich voor het eerst dat ze een zwarte huidskleur had toen ze de rol van Balthazar kreeg toebedeeld in het kersttheater op school: de zwarte van de drie koningen. De lerares was zo blij dat er eindelijk een leerling van kleur op school was, dat ze deze kans niet wilde laten schieten. Boni-Claverie komt uit een zeer bevoorrecht milieu, vierde ooit zelfs vakantie met (de toen nog toekomstige) koning Willem-Alexander, maar is ook vandaag nog vaak het onderwerp van discriminatie. Hoe kan het dat iemand met haar sociale positie toch steeds een achterstand ervaart? In Too Black to Be French? onderzoekt ze het racisme in Frankrijk aan de hand van haar eigen geschiedenis en die van het Frans kolonialisme. Ze buigt zich met historici, sociologen en ervaringsdeskundigen over de vraag of de Republiek gelogen heeft over haar idealen van vrijheid, gelijkheid en broederschap. Een persoonlijk relaas dat belangrijke maatschappelijke kwesties aan de kaak stelt.