Almost 18
Batanay (17) zit vast voor een overval op een videotheek. Giovanni (16) voor winkeldiefstal en vechten op straat. "Straatnigger" Rigel (17) vindt de andere Rotterdamse straatjongens die met hem opgesloten zitten in jeugddetentiecentrum De Hartelborgt maar "kleine jongens". De vraag is wat er verandert als ze dadelijk achttien worden. We volgen hun tijd in de inrichting, tussen Batanay's veroordeling en zijn invrijheidstelling. Dagelijkse routines - eten, luchten, groepstherapie over agressie, bezoek - worden afgewisseld met het perspectief van de jongens die in hun cel de kijker toelaten tot hun gedachtenwereld. Ze praten over het belang van geld, vrienden en moeders. Over de neergaande spiraal van overlast via mishandeling naar diefstal en overval. Vanwege een verbod om ze binnen de instelling herkenbaar in beeld te brengen, zien we steeds maar een deel van hun gezicht of romp, wat beklemmend werkt. Als uiteindelijk de deur opengaat en we ze buiten opeens wel in het gezicht mogen kijken, heeft dat een bijzondere impact. Hoe zullen de jongens met hun nieuwe vrijheid omgaan?