Tripping with Zhirinovsky
Twee jaar na zijn portret van Radovan Karadzic in SERBIAN EPICS portretteerde Pawel Pawlikowski wederom een zeer omstreden politicus, de ultranationalistische Rus Vladimir Zhirinovski. Hij wordt gevolgd tijdens een tochtje op de Wolga met tweehonderd aanhangers, en bij een bezoek aan New York, waar hij veel aandacht van de media trekt. 'Naar Amerikaanse maatstaven ben ik een succes', zegt Zhirinovski. 'In vijf jaar tijd ben ik uit de massa gerezen naar de top, van 200 roebels inkomen per maand tot 200 miljoen.' Pawlikowski kiest in de montage voor beelden die op de lachspieren werken. Toch blijft de kijker met een ongemakkelijk gevoel achter. Is Zhirinovski een gevaarlijke idioot of een eenvoudige populist? Volgens de regisseur moet hij gezien worden als een genius van postmoderne politiek: de ene dag voor de invoering van vrijhandel, de volgende dag een overtuigd chauvinist.