Yintah
Het volk Wet’suwet’en heeft zijn land nooit afgestaan aan de Canadese autoriteiten en leeft volgens zijn eigen wetten. Als oliebedrijven dwars door hun overweldigend mooie gebied pijpleidingen willen aanleggen, weigeren de Wet’suwet’en daarvoor toestemming te verlenen. Yintah is het indringende verslag van hun jarenlange strijd, met steeds hoger oplopende confrontaties. Want een ‘nee’ wordt niet geaccepteerd.
Twee onbuigzame vrouwen, die uit de kracht van hun voorouders putten om hun gebied te beschermen, leiden het verzet. Yintah werd gemaakt in nauw overleg met de Wet’suwet’en. Twee van de drie filmmakers zijn familie van de protagonisten.