Playing with Shadows
In een laatste poging om van zijn hobby zijn werk te maken, schrijft de 27-jarige Li Zi, een gepassioneerd schaduwpoppenspeler, zich in voor een soort ‘China’s Got Talent’. Zijn moeder ziet hem liever in een lucratievere, reguliere baan, want “meisjes willen trouwen met een man met een huis en een auto”. De optimistische Li Zi doet echter zijn best om de verdwijnende oude volkskunst te beschermen, ook al wordt hij daarin ontmoedigd door de autoritaire Chinese samenleving, familie en zelfs vrienden. Het blijkt niet mee te vallen om in het huidige, economisch China vast te houden aan dromen die buiten de gebaande paden vallen. De film volgt Li Zi gedurende het jaar waarin hij zijn onschuld verliest. Samen met zijn bevriende poppenspelers reist hij af naar de tv-talentenjacht in Shanghai, en bij de nationale kampioenschappen schaduwspelen in zijn thuisstad Xi’an stelt hij kritische vragen over het uitsluiten van amateurspelers. In een interview reflecteert Li Zi met twee van zijn co-spelers op de gebeurtenissen. Karaoke-liederen geven zijn gemoedstoestand weer. In tranen zingt hij: “Zomaar opeens ben ik een verstijfde oude man zonder passie, zonder dromen.”