Swatted
Sommige Amerikaanse game-trollen maken er een sport van om een medespeler tijdens een game live te ‘swatten’: ze achterhalen iemands persoonlijke gegevens, vervalsen zijn telefoonnummer, doen een alarmerende valse melding bij noodnummer 911 en zorgen zo dat de persoon in kwestie een arrestatieteam (SWAT-unit) op zijn dak en zo de schrik van zijn leven krijgt. Terwijl de webcam loopt, uiteraard – wel zo leuk.
Swatted is een filmische verkenning van dit fenomeen aan de hand van 911-meldingen van daders, YouTube-beelden van games en invallen, en navertelde ervaringen uit eerste hand over hoe het is geswat te worden. Betoverende, haast surreële animaties onderzoeken en verbeelden daarbij het vreemde grensgebied van de gamefantasie waar spel en werkelijkheid in elkaar overlopen – een onwerkelijke zone waarin gaming en swatting steeds meer op elkaar gaan lijken. De film werpt de beklemmende vraag op wat nu eigenlijk enger is: dat trollen vanachter computerschermen en telefoons misschien niet helemaal snappen dat hun spel menens is, of dat ze dat juist heel goed doorhebben.