Step by Step
Tien jaar voordat filmmaker Ossama Mohammed internationale erkenning oogstte met Stars in Broad Daylight (1988), legde hij de penibele staat van Syrië vast in deze korte documentaire. Die begint hoopvol, met verschillende dorpskinderen die over hun droombanen vertellen. Maar al snel wordt duidelijk dat die onbevangenheid van korte duur is. In een experimentele, fragmentarische stijl die aan de Franse nouvelle vague doet denken, treedt de harde werkelijkheid steeds verder naar de voorgrond.
Kijken we hier naar de fundamenten van de Syrische samenleving? En als dat zo is, wat is er dan geworden van de kinderen uit de eerste paar minuten? Met de kennis van nu is deze maatschappijschets uit 1978 een voorbode van actueel onheil.