Sport: de mentale kwestie
In topsport draait het alleen om de winnaars. Hun successen en vreugde-uitbarstingen worden door de media uitgebreid gevolgd en getoond. Over de achtergronden van hun succes of over het falen van degenen die het (net) niet gehaald hebben, zie of lees je zelden iets. Dat het in topsport ook gaat om zaken als verdriet, faalangst en persoonlijke ontwikkeling, wordt vaak vergeten. In DE MENTALE KWESTIE volgt debutante Lies Niezen een aantal Nederlandse topsporters bij hun fysieke, maar vooral ook psychologische voorbereiding op de afgelopen Olympische Spelen. Aan de hand van onder andere interviews met de befaamde sportpsycholoog Peter Blitz en haptonoom Ted Troost ontdekt ze dat het belang van mentale begeleiding in de Nederlandse sportwereld nog geen geaccepteerde zaak is. Het credo ‘verstand op nul en blik op oneindig’ leidt niet bij alle topsporters tot het gewenste resultaat. Er is blijkbaar meer tussen succes en falen dan we met het blote oog of een stopwatch kunnen waarnemen.