Tattooed Tears
Voor hun eerste Amerikaanse film wilden Nick Broomfield en Joan Churchill aanvankelijk slechts enkele weken doorbrengen in een gevangenis voor jongens van 18 tot 21 jaar in Californië. Het werd echter een verblijf van drie maanden, waarin ze vaak in de gevangenis bleven slapen en langzamerhand het vertrouwen van de jongens wonnen. Het resultaat is een indringend verslag van het zware dagelijks leven van de jonge gedetineerden en de manier waarop geprobeerd wordt hen weer op het rechte pad te brengen. We maken nader kennis met vier jongens, die voor de camera hun verhaal vertellen. Een van hen heeft tranen getatoeëerd op zijn gezicht, één voor elk jaar dat hij moet zitten. Net als de anderen probeert hij in de soms vernederende situatie zijn waardigheid te bewaren. Hij weigert zich neer te leggen bij de regels en verzet zich tegen alle vormen van behandeling.