Aufzeichnungen aus dem tiefparterre
Filmmaker Rainer Frimmel monteerde uren home movie materiaal, dat tussen 1993 en 1999 werd gefilmd door de Weense ziekenhuisbroeder Peter Haindl. Deze Haindl steekt voor de camera een even grappige als beangstigende monoloog af, waarin hij zijn wereldbeschouwing uit de doeken doet. Hij staat in verschillende poses in zijn huiskamer en spreekt een toekomstig publiek toe, waarbij hij zijn vooroordelen tegenover vrouwen en vreemdelingen de vrije loop laat. Deze mopperkont blijkt daarnaast ook over zelfironie te beschikken. Zijn misantropische blik op de mensheid, politiek en alles wat zich in zijn blikveld bevindt werd eerder een ‘psychologische striptease’ genoemd. De welbespraakte Haindl kleedt de kleinburgerlijke geest inderdaad uit. Deze studie naar de retoriek van de gewone man had zo onderwerp kunnen zijn van een film van Ulrich Seidl. Peter Haindl is dit jaar overleden.