Man Number 4
Onmiskenbaar onheilspellend is de foto die in december 2023 is genomen in Gaza en vervolgens gedeeld werd op social media. Maar waar dat precies in zit, is lastig te zeggen. Is het de combinatie van geboeide mannen op hun knieën en de iets verderop rondlummelende soldaten? Het decor dat bestaat uit rommelig struikgewas en een verlaten flatgebouw op de achtergrond? De setlampen en de fotograaf die enscenering suggereren? Of de figurantenrol van dr. Khalid Hamoda, die sindsdien spoorloos is?
Filmmaker Miranda Pennell deconstrueert de foto door in te zoomen op de afzonderlijke details. Wat zien we eigenlijk? Met de identificatie van elk puzzelstukje wordt het aanvankelijk gepixelde beeld scherper en zoomt de camera verder uit. Totdat we het volledige beeld zien.
Een beeld dat we anders waarschijnlijk een vluchtige blik zouden gunnen om daarna door te scrollen of klikken, maar dat ons nu de vraag opdringt: als je weet wat de foto voorstelt, hoe kun je je dan als kijker nog afzijdig houden?