Future Botanica
Het idee dat natuur en technologie onverenigbaar zijn is uit de tijd. De natuur staat, om de behoeften van de mens te dienen, bol van gecultiveerde elementen. Het groen om ons heen is direct onderworpen aan -ismen als antropocentrisme, kolonialisme en kapitalisme.
Deze speculaties zijn het onderwerp van de innovatieve augmented reality-app Future Botanica, die tijdens IDFA in een installatie is geplaatst. De app stelt de gebruiker in staat om, middels een AI, ecosystemen met nieuwe natuur te ontwerpen.
Deze virtuele ecosystemen worden vervolgens uitgeplant in bestaande fysieke natuur: digitale ontwerpen – een van de voorgestelde scenario’s of juist een zelfgemaakte – leg je over bestaande landschappen heen. Door je verbeelding zichtbaar te maken, kun je op een veilige manier ideeën, verwachtingen, angsten en verlangens met betrekking tot de toekomst van de natuurlijke omgeving onderzoeken.
Future Botanica is een co-presentatie van MU en IDFA DocLab en wordt voor het eerst gepresenteerd in Eindhoven en Amsterdam.