The European
Een WhatsApp-bericht aan Frans Timmermans: of hij mee wil doen aan een documentaire. “Achter de schermen en dicht op de huid,” vat filmmaker Dirk Jan Roeleven zijn verzoek samen. Hij volgt Timmermans bijna twee jaar: vanaf diens benoeming tot vicevoorzitter van de Europese Commissie tot aan het Brexit-referendum. De film heeft dezelfde vaart als het leven van Timmermans. We switchen moeiteloos van een interview met CNN, een bezoek aan een vluchtelingenkamp in Griekenland, een overleg met Ban Ki-moon en een deadline voor NRC. Dat het gezinsleven daar niet onder hoeft te lijden, bewijst Timmermans wanneer hij tijdens een top in New York snel even gympen koopt voor zijn dochter en tijd vrijmaakt voor een voetbalwedstrijd met zijn zoon. Terwijl hij wordt gefilmd in taxi's, vliegtuigen en op sfeerloze hotelkamers, vertelt hij openlijk over zijn geldingsdrang en de eigenschappen van een goede diplomaat.