Women in Sink
In Haifa, gelegen in Noord-Israël, ligt de populaire kapsalon Fifi’s. De gelijknamige eigenaresse is een christelijke Arabier, net zoals veel van haar klanten. Ook joodse dames doen de kapsalon al jaren aan. Zo gescheiden als joden, moslims en christenen in dit land leven, zo sámen doen ze dat binnen de muren van deze gezellige smeltkroes. De Israëlische filmmaker Iris Zaki installeerde een camera boven de wasbak waar dames genieten van een hoofdmassage en ondervraagt hen over hun leven en de huidige politieke situatie in het land. Hun leeftijden, achtergronden en persoonlijke visie op het leven in Israel en Haifa lopen uiteen, maar hun openhartigheid en menselijkheid vormen een gemene deler. Gevat in statische, minimalistische close-ups, ligt de focus bij de inhoud van hun soms harde, maar vaak hoopvolle en wijze verhalen. Sequenties waarin de bedrijvigheid in de salon in beeld komt, zorgen tussen de conversaties door voor een lichte noot. De opnameperiode is voor Zaki, die uiteindelijk haar eigen hoofd in de wastafel legt, ook een hoopvol stemmend onderzoek. Hoe verder verwijderd van de politiek, hoe makkelijker het blijkt om in Israël met elkaar samen te leven.