Semiotics of the Kitchen
Martha Rosler, pionier van feministische videokunst, maakte in 1974 deze parodie op de kookprogramma’s die destijds al populair waren op televisiekanalen en huishoudbeurzen. Staand voor fornuis en koelkast bindt deze ‘anti-Julia Child’ haar schort voor en begint een A tot Z van keukenbenodigdheden. Ze lardeert het alfabet met een snufje humor, een scheut frustratie en een flinke portie woede − onmisbare ingrediënten in elke feministische keuken.
Roslers lichaamstaal voegt een geheel nieuwe betekenislaag toe aan de voorwerpen. Met een keukenmes kun je ook andere dingen doen dan een uitje snipperen, en met elke schep van de soeplepel lijkt Rosler weer een portie patriarchaat uit het raam te gooien. En hoe je een notenkraker of vleesklopper zoal kunt gebruiken? Ook daarover laat de film weinig te raden.