S21, The Khmer Rouge Killing Machine
Van 1975 tot 1979 kwamen bij de grote zuiveringsacties onder het bewind van Pol Pots Rode Khmer ongeveer twee miljoen Cambodjanen om het leven. In strafkamp S21 in Pnom Penh speelden zich de gruwelijkste taferelen af. Een kwart eeuw later keert Rithy Panh met een aantal bewakers en twee van de zeven overlevenden terug naar het kamp. Daar confronteert hij hen met elkaar en met hun verleden. Hun persoonlijke verslagen zijn een voorzichtige poging om Cambodja te leren omgaan met een problematisch collectief geheugen. Pahn, met zijn kalm registrerende camera, laat de betrokkenen hun verhaal doen, ondersteund door foto's en rapporten. De slachtoffers, nog steeds volledig ontzet, zijn op zoek naar verklaringen en verontschuldigingen. Maar de daders wassen hoofdzakelijk hun handen in onschuld. Door de 'vijanden van de revolutie' uit te roeien, voerden ze slechts orders uit. Ze moesten hun bewustzijn uitzetten, want hun leiders hadden altijd gelijk. De voormalige bewakers demonstreren in lege kamers niet zonder enthousiasme hoe ze hun gevangenen behandelden. Naast een opsomming van de officiële vonnissen en doodsoorzaken, geeft de film een gedetailleerd verslag van de feitelijke martelpraktijken en slachtpartijen. S21, The Khmer Rouge Killing Machine geeft een pessimistische kijk op de menselijke natuur; de scheidslijn tussen beschaving en barbarij blijkt akelig dun.