The Patriot
Op 21-jarige leeftijd werd Vasily Vlasov het jongste parlementslid in de geschiedenis van de Russische Doema. Met zijn branie en grote dosis zelfvertrouwen zou hij een fris geluid kunnen afgeven, maar nee: Vasily’s gedachtegoed stamt uit lang vervlogen tijden. Vrouwen horen dienstbaar te zijn aan hun echtgenoot, hooguit een nederig beroep als verpleegster of schooljuf is voor hen weggelegd, verklaart hij aan zijn keukentafel. Zijn even oude vriendin Katja, die zelf politieke ambities heeft, hoort het relaas minzaam glimlachend aan.
Vasily is de oogappel en assistent van de clowneske, ultranationalistische politicus Vladimir Zjirinovski. Zijn aartconservatieve, door sommigen als fascistisch bestempelde partij LDPR (Liberaal-Democratische Partij van Rusland) is opvallend genoeg met name populair bij jongeren. Op de klanken van een gladde Russische rock-'n'-roll-tune leidt Vasily ons langs het politieke theater dat in Moskou wordt opgevoerd tijdens de presidentsverkiezingen van 2018: bijeenkomsten met zijn achterban, campagne-activiteiten op straat en een 'kwaliteitscontrole' bij een markthandelaar, die associaties oproept met Duitsland in de jaren 30. Vasily's ambitie om zijn rol goed te spelen is even gevaarlijk als komisch.