A Letter to Nelson Mandela
Toen Nelson Mandela uit gevangenschap werd vrijgelaten, was de Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane een idealistische tiener met grote verwachtingen van de toekomst die Zuid-Afrika tegemoet zou gaan. Die euforie maakte in de jaren erna, waarin Mandela wereldwijd uitgroeide tot symbool voor de ‘regenboognatie,’ plaats voor teleurstelling. In een fictieve brief aan Mandela onderzoekt Matabane de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid. Hij gaat daarvoor te rade bij denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars, onder wie Henry Kissinger, Albie Sachs, Ariel Dorfman en de Dalai Lama, en laat ook de stem klinken van gewone Zuid-Afrikanen die de apartheid door- en overleefden. Naast de geschiedenis van zijn land komen ook bijvoorbeeld de Duitse hereniging, de oorlog in Irak en de moord op Allende ter sprake. De interviews worden afgewisseld met historische beelden, portretten van Mandela en contemplatieve, deels onscherpe beelden van de landschappen en straatbeelden die Matabane onderweg passeert.