Peter Watkins laat in 'The War Game' een denkbeeldige atoomaanval plaatsvinden in Zuid Engeland, teneinde het mensdom wakker te schudden en te waarschuwen voor het gevaar van nucleaire wapens. De film toont alle verschrikkingen die zo'n aanval teweeg brengt. Door het gebruik van een handcamera en journaaltechnieken heeft de filmmaker een authentieke indruk willen geven. Het feit dat de aanval gedramatiseerd is, maakt de juistheid van de voorstelling van zaken echter twijfelachtig.