9to5: The Story of a Movement
Voor de komst van de computer werkten er meer vrouwen op kantoor dan mannen in de bouw. Deze veelal apolitieke vrouwen voelden zich niet vertegenwoordigd door de opkomende vrouwen- en arbeidersbeweging. Toch heeft een groep secretaresses en typistes uit Boston er in de vroege jaren zeventig genoeg van om gemarginaliseerd te worden. Waarom worden ze hun hele werkzame leven ‘meisje’ genoemd, worden hun talenten niet benut en krijgen ze als ze stoppen geen pensioen? Kunnen hun bazen zelf geen koffie halen? Wat bescheiden begint met nieuwsbrieven en gesprekken, mondt uit in de invloedrijke nationale beweging 9to5.
Betrokkenen vertellen waar ze tijdens hun werk tegenaan liepen, en hoe ze leerden zich te organiseren en voor hun rechten op te komen. Hun acties zijn uitgebreid gedocumenteerd en met archiefmateriaal wordt daarnaast de historische context geschetst, zoals de introductie van de term ‘seksuele intimidatie’.
Ook Jane Fonda komt aan het woord; de voor een Oscar genomineerde komedie Nine to Five uit 1980 kwam voort uit haar gesprekken met de vrouwen van 9to5. De gelijknamige titelsong van Dolly Parton was een enorme hit.