The Corporate Coup d’État
Een democratie moet haar burgers, zeker de meest kwetsbaren onder hen, beschermen. En daarin slaagt Amerika steeds minder. Deze onderzoekende en betogende documentaire vermengt inzichten van filosofen, schrijvers en journalisten met de ervaringen van enkele inwoners van de Rust Belt in het Amerikaanse Middenwesten, waar ooit de staalindustrie floreerde, maar waar na sluiting en outsourcing stedelijke gebieden zijn vervallen tot uitzichtloosheid. Juist hier is de aanhang voor Donald Trump groot, aangezien Trump niet beschouwd wordt als lid van de zo verafschuwde gevestigde orde.
Journalist Chris Hedges dateert de oorsprong van de crisis ver voor de verkiezing van Donald Trump. Net als zijn inspirator, de Canadese filosoof John Ralston Saul, beschouwt hij Trump als symptoom en niet als de ziekte. Decennia geleden verkocht de Amerikaanse politiek haar ziel aan het bedrijfsleven en vanaf het moment dat lobbyisten het corporatisme over Washington gingen uitrollen, begon de uitholling van de democratie. Noemde journalist Naomi Klein recent de regering van Trump een “corporate coup d’état,” Hedges en Ralston Saul betogen dat die staatsgreep al veel eerder plaatsvond.