Sudan, Remember Us
Lege straten. Een plastic zakje dwarrelt, een enkele vogel strijkt neer tussen het stof. De stilte wordt doorbroken door een gevechtsvliegtuig dat een raket afvuurt. Telefoonbeelden tonen zwaarbewapende soldaten die hun machinegeweren leegschieten. Het is april 2023. Hoe de oorlog in Soedan het leven van een hele generatie jongeren verwoest, maken we van dichtbij mee via enkelen van hen.
In het voorjaar van 2019 bezoekt regisseur Hind Meddeb hoofdstad Khartoum voor het eerst. Ze treft er de jonge kunstenaars en activisten Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza en Eros in een aanmerkelijk optimistischer stemming. Het dictatoriale bewind is net omvergeworpen en met stakingen en lange sit-ins strijden ze voor vrijheid en democratie.
Sudan, Remember Us volgt hoe de jongeren ondanks arrestaties en bloedig neergeslagen protesten met poëzie en muziek hun revolutie kracht proberen bij te zetten. Woorden zijn sterker dan kogels, is de mantra. De vrees wordt lang overstemd door hoop; enkele brokstukken daarvan brengt Meddeb in deze film opnieuw samen.