The Trials of Henry Kissinger
Hij won de Nobelprijs voor de Vrede, maar volgens sommigen is hij een oorlogsmisdadiger die berecht moet worden. Henry Kissinger, minister van Buitenlandse Zaken onder Richard Nixon en Gerald Ford, heeft met zijn beleid zoveel doden op zijn geweten dat het Internationaal Strafhof er een flinke kluif aan zou hebben. In vijf landen is Kissinger inmiddels gedagvaard, maar zolang de Verenigde Staten zich onttrekken aan het internationaal recht heeft de voormalig staatsman weinig te vrezen. Wat heeft Kissinger precies misdaan? In THE TRIALS OF HENRY KISSINGER, gebaseerd op een geruchtmakend boek van onderzoeksjournalist Christopher Hitchens, wordt het haarfijn uit de doeken gedaan. Vanaf het begin van zijn carrière toonde Kissinger zich een slinkse machtswellusteling. Het maakte hem niet uit voor wie hij werkte, als hij maar doordrong tot het Witte Huis. Volgens Hitchens, die daarin wordt gesteund door enkele getuigen, saboteerde Kissinger in 1968 de vredesonderhandelingen met Vietnam zodat Nixon de presidentsverkiezingen kon winnen, met Kissinger als zijn rechterhand. Enkele jaren en anderhalf miljoen doden later kwam er pas een eind aan de Vietnamoorlog, met precies dezelfde voorwaarden als in het bijna-akkoord van 1968. En er is meer: 200.000 doden in Oost-Timor bijvoorbeeld. En talloze slachtoffers in Chili, waar de Amerikaanse regering meehielp de democratisch verkozen Salvador Allende uit het zadel te wippen. Niet alle geïnterviewden in THE TRIALS OF HENRY KISSINGER zijn het eens met Hitchens’ tirade. Maar in plaats van de aanklacht te weerleggen, beperken Kissinger en zijn getrouwen zich tot het zwartmaken van de journalist. De beelden spreken voor zich.