Trapped in the City of a Thousand Mountains
Authentieke Chinese rap is een nieuw fenomeen dat het internet heeft veroverd. Maar achter de weergaloze groei in populariteit speelt zich een strijd om het vrije woord af. Rappers proberen uit te vinden wat wel en niet kan nu er nieuwe censuur is uitgevaardigd.
In Chongqing, een van de grootste steden van China, is het staatstoezicht onontkoombaar – overal hangen camera's. En anders galmt er over een van de immense pleinen wel een waarschuwing dat ‘moreel verdachte personen’ niet in het openbaar mogen spreken. Niet bepaald een stimulerende omgeving voor jonge mensen die wat anders zoeken dan collectivistische leuzen. Hun artistieke verzet tegen het gebrek aan vrijheid in China drukken ze uit met hun getatoeëerde lichamen en hun underground hiphop. De rappers voelen zich opgesloten in de onmetelijke stad.
In twintig minuten gidst David Verbeek je door nachtelijk Chongqing en biedt zo een sfeervol en ritmisch inkijkje in een levendige subcultuur. “Ik wil gewoon over mijn eigen gevoelens schrijven,” zegt een van de rappers die in de film worden gevolgd. “Dat is het enige wat er voor mij toe doet.”