Misère au borinage
Documentaire over de situatie van de mijnwerkers in de Borinage tijdens de grote stakingen (1932). Door het toenemende aantal ongevallen en de voortdurende loonsverlagingen legden de mijnwerkers het werk stil, maar de staking werd gebroken en represailles volgden. Solidariteit onder de mijnwerkers zorgde ervoor, dat de slachtoffers van de staking geholpen werden honger, werkloosheid en huisuitzetting te trotseren. De film bevat ook geënsceneerde beelden van o.a. een 1 mei-demonstratie, een huisuitzetting en het bedriegen van een deurwaarder. Behalve de originele zwijgende versie (1934) en een Russische geluidsversie (1935) bestaat er ook een door een Franse producent nooit afgemaakte, opnieuw gemonteerde versie van MISÈRE AU BORINAGE. (Deze film is geen onderdeel van het programma 'Joris Ivens: de nitraat collectie'. Deze film is toegevoegd door mevrouw Loridan-Ivens om op deze wijze een meer compleet beeld van zijn oeuvre te geven.)